Bevezetés - a Jóma (is)ten mondatjel - a jó szójel - a ma(gas) szójel - a ten szójel - ajánlott őrségi szállás

orsegi_jelkincs

A magyarszombatfai Jóma ten mondatjel

 

Bevezetés

A magyarszombatfai Czugh Zsuzsa őrzi a nagyapja által készített fazekastermékek némelyikét. Közöttük egy lapos tálat, amelyet már vagy 10 éve lefényképeztem, de a rajta lévő virágminta elolvasható voltát csak lassan sikerült tisztáznom - pedig akkor már vagy három évtizede kutattam a székely rovásírás eredetét; s a népi jelkincs elolvashatóságában is bizonyos voltam. Ezért megértem mindazok habozását, akik szótlanul nézik e szép hieroglifákat, amikor az olvasatukat kibontom. Nem szoktunk hozzá az ilyen virágszerű jelekhez, amelyeknek a magyarázata egy sohasem hallott, különös világba vezet. 

Virágot látunk, de ez mégsem virág. A legokosabb botanikus sem tudná megmondani a latin nevét, mert a természetben ilyen növény nem létezik. Amikor a népi fazekasjelek virágait próbáljuk meghatározni, mindig azt kell megállapítanunk, hogy egy nem létező virág ábrázolását tartjuk a kezünkben. Ezek ugyanis nem virágok, hanem jelek. Virághoz hasonló mondatjelek, amelyeket a székely írás jeleivel azonos vagy rokon szójelekből alkottak meg az eleink. Azért formáltak fantasztikus virágokra hasonlító mondatjeleket a szövegből, mert az égigérő fával azonos Isten neveit, vagy jelzőit kívánták rögzíteni velük. Az írástörténet legszebb és legkifejezőbb hieroglifáit alkották meg a vallásos tisztelet minél sokrétűbb megfogalmazása és ábrázolása érdekében. Nem csak a hangalakot rögzítették, hanem az Istenhez kötődő vallásos képzeteket is felidézték a jelekből alkotott virág segítségével. Ezek a mondatjelek nem csak azt mondják el Jóma istenről, hogy miképpen hangzott a neve, hanem azt is, hogy azonos az égigérő fával. A Földet jelképező tál négy sarkán történő elhelyezéssel pedig azt tudatják velünk, hogy Jóma isten a sarkok istene, az égbe vezető út képviselője is egyúttal. Összetartozó fogalmak ezek, amelyeket a mítográfusok némelyike - vastag kötetek áttanulmányozásának köszönhetően - már ismer, s amelyet e tál egyetlen pillantás alatt közölni tud velünk.

Jóma istent, akinek a jelképe az égigérő fának ez az ábrázolása, nem sokan ismerik. A nyelvészek tudják, hogy a finn jumala "isten" jelentésű; a mítográfusok némelyike hallott már az iráni Jima istenről; a történészek pedig tudják, hogy Japán megalapítóját Jimmu Tenno-nak hívták a Kr. e. I. évezredben. De hogy ezek összetartozó fogalmak lennének, s hogy közük van a magyar nyelvhez meg az őrségi fazekasjelekhez is, az e sorok írójának felismerése.

  orsegi_jelek_Sindumuzeum

Magyarszombatfai tál sarkain a Jóma ten mondatjelekkel, közepén Jóma isten nevével

 

A Jóma (is)ten mondatjel

A Jóma ten mondatjelet három szójel alkotja, mindegyik igen régi és széles körben elterjedt.

Felső része (a növény virága) a Jóma ligatúra, amelyik két elemből áll.

 

A jó szójel

- Az egyik a kacskaringó alakú és hullámot ábrázoló "folyó, az Isten jelzője" szójel (ez a székely írás "j" betűjének megfelelője).

 

A ma(gas) szójel

- A másik a hegyekből rakott lépcsőt ábrázoló ma(gas) szójel (ez a székely írás "m" betűjének megfelelője).

 

A két szójelből alkotott régi és állandósult Jóma összetétel széles körben elterjedt. Eurázsiában a Kárpát-medencétől Japánig fordul elő. Valamikor a jégkorszak idején keletkezhetett, legkorábbi fennmaradt példányai a Kr. e. évezredekből származnak. Használták a hunok is, megtalálható a japán jomon kerámiákon, a magyar népművészet tárgyain, valamint az 531 táján a mervi oázisban a szabírhunok számára készített Szent Korona zománcain is. Amerika mindhárom részében megtalálható, ez a legelterjedtebb indián jel. 

 

A ten szójel

A Jóma ten ligatúra alsó része (a növény töve a két kacskaringóval) a kőkor óta ismert ten szójel. A székely "t" (tengely) és "n" (nagy) jelek előzményéből alkotott ligatúra. A "nagy tengely" jelentés a világ forgástengelyére (a Tejútra) utal. Ez a Ten az Isten második szótagjával, az Isten (ős Ten) régi nevével azonos. Ezt a nevet viselte az etruszk főisten, Tin is. Kínában a tien "ég, isten" felel meg ennek a névnek. A ten jelet Eurázsiában és Amerikában egyaránt alkalmazták.

 

Ajánlott őrségi szállás

Velemér, cserépmadár szállás

Honlap: www.cserepmadar.hu . Telefon: 06(20)534-2780.

 

 orsegi_szallas

Velemér, a Cserépmadár szállás homlokzata orgonavirágzáskor

Bababarát őrségi falusi magánszálláshely antik parasztbútorokkal
(2 szoba, 5 ágy, fürdőszoba, konyha)

9946 Velemér, Fő utca 7
+36-20-534-2780

foglalas@csinyalohaz.hu

 

K&H Szép kártya elfogadóhely

OTP Széchenyi Pihenőkártya elfogadóhely

MKB Széchenyi Pihenőkártya elfogadóhely

Elfogadott bankkártyák: VISA, Mastercard, American ExpressElfogadott bankkártyák: VISA, Mastercard, American Express

Orsegi Wellness Akcio Csinyalohaz

Rólunk mondták

Elsosorban a ház különös varázsa fogott meg bennünket. Ha valaki igazi nyugalomra és kikapcsolódásra vágyik, itt igazán megkaphatja.

Molnár József, Nagyesztergál


Az Önök háza gyönyörű és minden igényt kielégít.

Szántó Anita


Nekünk maga az Őrség is élmény volt, és ezt csak fokozta a gyönyörűen berendezett házikó.

Harangozó Éva