Bevezetés - a Jóma (is)ten mondatjel - a jó szójel - a ma(gas) szójel - a ten szójel - ajánlott őrségi szállás
A magyarszombatfai Jóma ten mondatjel
A magyarszombatfai Czugh Zsuzsa őrzi a nagyapja által készített fazekastermékek némelyikét. Közöttük egy lapos tálat, amelyet már vagy 10 éve lefényképeztem, de a rajta lévő virágminta elolvasható voltát csak lassan sikerült tisztáznom - pedig akkor már vagy három évtizede kutattam a székely rovásírás eredetét; s a népi jelkincs elolvashatóságában is bizonyos voltam. Ezért megértem mindazok habozását, akik szótlanul nézik e szép hieroglifákat, amikor az olvasatukat kibontom. Nem szoktunk hozzá az ilyen virágszerű jelekhez, amelyeknek a magyarázata egy sohasem hallott, különös világba vezet.
Virágot látunk, de ez mégsem virág. A legokosabb botanikus sem tudná megmondani a latin nevét, mert a természetben ilyen növény nem létezik. Amikor a népi fazekasjelek virágait próbáljuk meghatározni, mindig azt kell megállapítanunk, hogy egy nem létező virág ábrázolását tartjuk a kezünkben. Ezek ugyanis nem virágok, hanem jelek. Virághoz hasonló mondatjelek, amelyeket a székely írás jeleivel azonos vagy rokon szójelekből alkottak meg az eleink. Azért formáltak fantasztikus virágokra hasonlító mondatjeleket a szövegből, mert az égigérő fával azonos Isten neveit, vagy jelzőit kívánták rögzíteni velük. Az írástörténet legszebb és legkifejezőbb hieroglifáit alkották meg a vallásos tisztelet minél sokrétűbb megfogalmazása és ábrázolása érdekében. Nem csak a hangalakot rögzítették, hanem az Istenhez kötődő vallásos képzeteket is felidézték a jelekből alkotott virág segítségével. Ezek a mondatjelek nem csak azt mondják el Jóma istenről, hogy miképpen hangzott a neve, hanem azt is, hogy azonos az égigérő fával. A Földet jelképező tál négy sarkán történő elhelyezéssel pedig azt tudatják velünk, hogy Jóma isten a sarkok istene, az égbe vezető út képviselője is egyúttal. Összetartozó fogalmak ezek, amelyeket a mítográfusok némelyike - vastag kötetek áttanulmányozásának köszönhetően - már ismer, s amelyet e tál egyetlen pillantás alatt közölni tud velünk.
Jóma istent, akinek a jelképe az égigérő fának ez az ábrázolása, nem sokan ismerik. A nyelvészek tudják, hogy a finn jumala "isten" jelentésű; a mítográfusok némelyike hallott már az iráni Jima istenről; a történészek pedig tudják, hogy Japán megalapítóját Jimmu Tenno-nak hívták a Kr. e. I. évezredben. De hogy ezek összetartozó fogalmak lennének, s hogy közük van a magyar nyelvhez meg az őrségi fazekasjelekhez is, az e sorok írójának felismerése.
Magyarszombatfai tál sarkain a Jóma ten mondatjelekkel, közepén Jóma isten nevével
A Jóma ten mondatjelet három szójel alkotja, mindegyik igen régi és széles körben elterjedt.
Felső része (a növény virága) a Jóma ligatúra, amelyik két elemből áll.
- Az egyik a kacskaringó alakú és hullámot ábrázoló jó "folyó, az Isten jelzője" szójel (ez a székely írás "j" betűjének megfelelője).
- A másik a hegyekből rakott lépcsőt ábrázoló ma(gas) szójel (ez a székely írás "m" betűjének megfelelője).
A két szójelből alkotott régi és állandósult Jóma összetétel széles körben elterjedt. Eurázsiában a Kárpát-medencétől Japánig fordul elő. Valamikor a jégkorszak idején keletkezhetett, legkorábbi fennmaradt példányai a Kr. e. évezredekből származnak. Használták a hunok is, megtalálható a japán jomon kerámiákon, a magyar népművészet tárgyain, valamint az 531 táján a mervi oázisban a szabírhunok számára készített Szent Korona zománcain is. Amerika mindhárom részében megtalálható, ez a legelterjedtebb indián jel.
A Jóma ten ligatúra alsó része (a növény töve a két kacskaringóval) a kőkor óta ismert ten szójel. A székely "t" (tengely) és "n" (nagy) jelek előzményéből alkotott ligatúra. A "nagy tengely" jelentés a világ forgástengelyére (a Tejútra) utal. Ez a Ten az Isten második szótagjával, az Isten (ős Ten) régi nevével azonos. Ezt a nevet viselte az etruszk főisten, Tin is. Kínában a tien "ég, isten" felel meg ennek a névnek. A ten jelet Eurázsiában és Amerikában egyaránt alkalmazták.
Velemér, cserépmadár szállás
Honlap: www.cserepmadar.hu . Telefon: 06(20)534-2780.
Velemér, a Cserépmadár szállás homlokzata orgonavirágzáskor