Bevezető - az atya jele - a Tejút jelképe - a pohár mondanivalója - ajánlott őrségi szállás
Zsohár Gyula magyarszombatfai-őriszentpéteri fazekas cseréppohara a Sindümúzeumban az Orion csillagképet ábrázoló atya szójellel
Zsohár Gyulának Őriszentpéterben van a műhelye de Magyarszombatfán is van egy boltja, ahol mindig nagy választékát lehet találni a hagyományos őrségi stílust képviselő edényeinek. E sorok írójának elmondta, hogy a jelek jelentését nem ismeri, csak azt a mintakincset ismétli meg, amit a nagyapja is használt. Hozzátette, hogy a vásárlói jobban szeretik a jelek nélküli poharakat, ezért csak ritkán készít hagyományos jelekkel ellátott edényeket.
A magyarszecsődi templom freskójának részlete az atya jelével
A poharán a székely írás "ty" (atya) jelének egyik változatát látjuk (a "ty" betűnek a székely írásban vagy öt különböző grafikai megoldása van). Az X alakú jel önmagában a "b" (Bél isten) jele lenne a székely írásban, amely a négy szent folyót ábrázolja térképszerűen. Az atya jelében az X már az Orion csillagkép rajza (ennek legegyszerűbb rajza szintén az X). A poháron ez ki van egészítve négy darab ponttal, amelyek az Oriont alkotó és körülvevő csillagokra utalnak. A sumerek az Orionban Ninurta isten égi mását látták, akinek a magyar mitológiában Nimród ősapánk felel meg. Az égre rajzolt csodaszarvas-mondában az Orion (Nimród) a két fiával (Gemini, azaz Ikrek) űzi a Tejúton előlük a Sarkcsillag felé menekülő csillagszarvast (Auriga, Cassiopeia, Perzeusz).
Az őrségi atya jel és néhány párhuzama
A Tejút a poháron is megjelenik a függőleges hullámvonal (azaz folyó) alakjában. Az egész magyar nyelvterületen előforduló jel ez. Erdélyben ökörhugy mintának ismerik, de ez az elnevezés csak egy utólagos népi magyarázat. Eredetileg az ősvallás egyik legfontosabb témájának (a Tejútnak) az egyik jelképe. Használták a hunok is, például a murgai korsón. Eredeti jelentése az ősvallási ábrázolási rendszert alkotó jelmontázsok alapján megnyugtató módon tisztázható; mert olyan helyzetekben jelenik meg, ahol egyébként az égi folyó ábrázolása várható.
Ha a poharat körbeforgatjuk és a jeleit elolvassuk, akkor az "Atya, égi folyó; atya, égi folyó; atya, égi folyó ..." végtelen szöveget kapjuk - amely a Tejutat azonosítja Nimród ősapánkkal. Berze Nagy János az "Égigérő fa" c. kötetében valóban meg is említi, hogy a magyar nép az égigérő fát (azaz a Tejutat) az Istennel azonosítja. Ez az őrségi pohár képszerű igazolását adja ennek a tételnek. A körbefutó jelek azt sugallják, hogy a pohárból iható ital az Isten ajándéka.
A poharat a veleméri Cserépmadár szállás portáján működő Sindümúzeumban lehet megtekinteni a szállásgazda írástörténész vezetésével. Természetes, hogy a Cserépmadár szállást ajánljuk a szállást kereső olvasónak. Honlap: www.cserepmadar.hu . Telefon: 06(20)534-2780. Villanyposta: cserepmadar@gmail.com . A szállásdíj kifizethető SZÉP Kártyával is.
A veleméri Cserépmadár szállás (egy kb. 10 fős csoport számára ideális lakosztály) névadója alkonyatkor
A veleméri Cserépmadár szállás (egy őrségi vendégház) 4 ágyas Belső szobája